Guds varningar

Löftet från Profeten Amos

By Gustave Doré - Doré's English Bible, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10703558

För Herren GUD gör ingenting utan att uppenbara sin hemlighet för sina tjänare profeterna. Amos 3:7

Detta löfte har visat sig hålla i alla tider. Vi skall först se på ett par exempel från historien där Guds ingripande blivit förutsagt. Det skall ge oss en säkerhet när vi ser på Guds varningar för vår tid. 

1. Syndafloden

Blev människorna varnade för en syndaflod? – Ja, det kan vi läsa i 1 Moseboken kapitel 6. Gud såg på jorden, och se, den var fördärvad, eftersom alla människor levde i fördärv på jorden.  Då sade Gud till Noa: “Jag har beslutat att förgöra alla levande varelser, ty för deras skull är jorden full av våld. Se, jag skall fördärva dem tillsammans med jorden. (vers 12–13).

Så fick Noa detaljerade instruktioner för hur det skepp (här en länk till Werner Gitts skriftDas sonderbarste Schiff der Weltgeschichte”, som skall översättas till svenska) skulle se ut. Noa predikade under 120 år. Vi kan föreställa oss, att ryktet om denne Noa, som kanske av sin samtid blev kallad för ”konstig”, ”störd”, ”förvirrad”, eller rent av ”knäpp”, som byggde en stor båt på torra land. Enligt Bibeln hade det inte regnat, utan växtligheten vattnades av en dimma som steg upp ur jorden: Men en dimma steg upp från jorden och vattnade hela marken. (1 Mose 2:6). Ingen människa hade ännu sett regn! SDA Bible Commentary skriver: Det faktum att människorna på Noas tid hånade tanken på att regn från himlen skulle kunna förgöra jorden i syndafloden, och att Noa beröms för att han trodde på “sådant som ännu inte setts” (Hebr 11:7), visar att regn var okänt för människorna före syndafloden (se PP 96, 97). Endast Noas troende öga kunde föreställa sig att vatten föll från himlen och dränkte alla levande varelser som inte sökte skydd i den ark han byggde. Det faktum att regnbågen instiftades efter syndafloden (1 Mos 9:13-16), och inte verkar ha funnits tidigare, ger ytterligare tyngd åt observationen att regn hade varit okänt före denna händelse.

Alla då levande människor hade fått tillräckligt med varningar och tidpunkten för deras prövotid närmade sig sitt slut. En sista varning var anblicken av djuren som i perfekt ordning intog sina platser i det skepp som Noa byggt. (se PP 97:3). Men även denna sista varning bortförklarades av alla utom Noa och hans tre söner med hustrur. Precis som det kommer att bli i världens sista tid, blev alla människor förseglade. Ingen kunde därefter ändra sitt tillstånd. Vid tidens ände äger en liknande försegling rum (Se Uppenbarelseboken 7:3-4) innan den verkställande domen kom. Sedan Noa med familj gått in i skeppet, stängde nämligen Gud själv dörren! (1 Mos 7:16) Det hade ännu inte börjat regna. Gud lät det gå 7 dagar innan regnet kom vilket också hände (1 Mos 7:4,10).

2. Sodom och Gomorra

Bibeln berättar om hur städerna Sodom och Gomorra förstördes i ett regn av brinnande svavel. Blev de människor som bodde där varnade innan domen verkställdes? Svar: ja! I 1 Mosebok kapitel 18 berättas från vers 17, att HERREN inte ville dölja för Abraham vad han tänkte göra. I de följande verserna kan du läsa om hur Abraham förhandlar med Gud och säger till honom: “Vill du förgöra den rättfärdige tillsammans med den ogudaktige? Kanske finns det femtio rättfärdiga i staden. Vill du då förgöra den och inte skona platsen för de femtio rättfärdigas skull som finns där? (vers 23–24). Gud svarar honom: “Om jag finner femtio rättfärdiga inne i Sodom, skall jag skona hela platsen för deras skull” (vers 26). Här ser vi exempel på hur hela städer och byar drar nytta av att där finns tillräckligt med gudstroende människor. Det går så långt i diskussionen mellan Abraham och Gud, att det blir klart för Abraham att det inte finns ens 10 rättfärdiga i Sodom (vers 32).

I kapitel 19 kommer de två änglar som beledsagade HERREN fram till Sodom och talar med Abrahams brorsson Lot. De uppmanar honom att varna hela sin familj och att dra ut från Sodom. Men, när Lot gick för att tala med sina blivande svärsöner, blev han inte trodd. De tog hans varningar för skämt (vers 14). Det blev till sist bara Lot, hans hustru och två döttrar som hörsammar änglarnas varningar. Nästa morgon, när Abraham gick till den plats där han stått inför HERREN och såg ned över Sodom och Gomorra, så såg han rök stiga upp från landet (vers 28)

Vi drar slutsatsen, att ingen som tog Gud på allvar behövde omkomma i förstörelsen. Gud såg till att de fåtal rättfärdiga blev separerade från de orättfärdiga innan städerna förstördes.

 

3. Jesu första ankomst

Nästa stora händelse som vi skall se på gäller Jesu första ankomst till jorden. Skedde den oanmäld? Var det möjligt för människor på den tiden att inse att tiden för hans ankomst var förestående?

Javisst var det möjligt att veta. Hur kunde de då levande veta att Jesus skulle komma? Johannes skriver:

Jesus förklarade för sina lärjungar: “Detta är vad jag sade till er, medan jag ännu var hos er: Allt måste uppfyllas som är skrivet om mig i Mose lag, hos profeterna och i psalmerna.” (Lukas 24: 44). Hela det Gamla Testamentet vittnar om Jesus som skulle komma. Hur många förutsägelser om detta finns i Bibeln? Teologen och f.d. juden Alfred Edersheim (1825–1886) hävdar 456 profetior om Jesu första ankomst i Gamla Testamentet.

Peter Stoner, professor emeritus för vetenskap vid Westmont College, har beräknat sannolikheten för att en människa skulle kunna uppfylla de huvudsakliga profetiorna om Messias. Beräkningarna gjordes av ca 600 studenter fördelade på 12 olika klasser. Han kom fram till att sannolikheten att en människa tillfälligtvis skulle kunna uppfylla bara 8 av profetiorna var en chans på 1017. (Se redovisningen i häftet ”Bibelns trovärdighet” (Häfte 19 eller studiebrev 13 – LÄNK)

Tidpunkten

Paulus säger: Men när tiden var fullbordad, sände Gud sin Son, född av kvinna och ställd under lagen, (Gal 4:4). Fråga: Vilken tid var det som var fullbordad? Finns det någon bok i det gamla Testamentet som talar om tidpunkten för Jesu födelse?

Ja, det finns det. I kapitel 7 i Daniels bok läser vi: Sjuttio veckor är bestämda över ditt folk och över din heliga stad för att göra slut på överträdelse, försegla synder, försona skuld, föra fram en evig rättfärdighet, fullborda syn och profetia och smörja den Allraheligaste. Vet därför och förstå: Från den tid då ordet gick ut att Jerusalem skulle återställas och byggas upp till dess den Smorde Fursten kommer, skall det gå sju veckor och sextiotvå veckor. Gator och vallgravar skall på nytt byggas upp, trots tider av svårigheter (verserna 24-25 Folkbibeln). Den Smorde Fursten heter i flera andra språk ”Messias”, vilket betyder ”smord”. Tiden 7 veckor och 62 veckor utgör 69 veckor, vilket i det profetiska sammanhanget betyder 69×7 dagar = 483 år (En profetisk dag är lika med ett bokstavligt år se 4 Mosebok 14:34 och Hesekiel 4:6;). Se mer ingående detaljer under ”Bibeln – Daniels bok” och det länkade studiehäftet 18 nedan)

Om vi kan fastställa från vilken tidpunkt dessa år skall räknas, kan vi fastställa när Jesus skulle bli smord. Han smordes av den Helige Ande när Johannes döparen döpte honom (Matteus 3:16; Markus 1:10 och Johannes 1:32)

I detalj kan du läsa om dessa förutsägelser i studiehäftet (Study Guide 18 – ”Precis som det var förutsagt”)

När vi gör beräkningen, så kommer vi fram till år 27 i vår tideräkning. Inte bara Daniels profetia i Daniel 9, utan även de detaljerade angivelserna i Lukas 3:1-2 hjälper till att fastställa tidpunkten för Jesu dop. Hur gammal var han då? Han började sin missionsgärning som 30-åring. Det framgår dels av Lukas 3:23 där det uttryckligen står att Jesus var omkring 30 år gammal och dels av det faktum att ingen israelit fick bli präst eller tjänstgöra i templet före 30 års ålder (se t.ex. 4 Mosebok 4:3, 23, 30, 35, 39).

 

Var på jorden skulle Jesus komma?

Här ger oss berättelsen i Lukasevangeliet (kapitel 2) svar. Det står att Jesus föddes i Betlehem. De vise männen från österlandet kom ju till kung Herodes och frågade efter den nyfödde konungen (Mat 2:2). Herodes frågade då de skriftlärde och fick svaret att Messias skulle födas i Betlehem (Mat 2:4-6). De skriftlärde citerade profeten Mika (Mika 5:2). Där står mycket detaljerat att det från Betlehem Efrata (Det fann nämligen fler än ett Betlehem) som Messias skulle komma. Ortens namn var mycket passande eftersom Efrata betyder ”brödkorg”. Ett av de mer än 50 namn som tillskrivs Jesus var ”livets bröd” (Johanns 6:35).

Judarna visste alltså, var och ungefär när, som Jesus skulle födas, och de visste precis vilket år han skulle döpas. Jesu första ankomst till jorden borde inte ha kommit som någon överraskning. Bibeln talar ännu oftare om Jesu återkomst till jorden. Han gav oss ”vägmärken” eller s.k. ”tidens tecken”. Det kommer på oss an om vi bryr oss om dem eller inte.

Här en länk till Alfred Edersheims verk från 1883: ”Life and Times of Jesus the Messiah”. Alfred Edersheim (7 mars 1825 – 16 mars 1889) var en judisk konvertit till kristendomen och en bibelforskare, som förutom hans mest kända verk:  https://www.ccel.org/ccel/edersheim/lifetimes.html har fastställt, att Bibeln innehåller en uppsjö av profetior om Kristus. Se studiebrevet 34a – Profetior om Jesus (den tyska varianten, studiebrev 13 omarbetat eller 19), för en detaljerad redovisning av Gamla Testamentets profetior om Jesus.